Rozbudowane i efektowne gry w 3D dla BlackBerry 7 jednak możliwe. Dlaczego?

Avatar
Piotr Barycki
12.08.2011

Pierwsze recenzje najnowszych terminali przyniosły dość nieoczekiwane informacje. Pomimo tego, że urządzenia te posiadają aż 768MB pamięci RAM (w której instalowane są również aplikacje), do dyspozycji użytkownika pozostaje wyłącznie niecałe 200MB, co nie wróży zbyt dobrze dla bardziej rozbudowanych programów, w tym (dla niektórych niezwykle ważnych) gier 3D, które potrafią zajmować o wiele więcej miejsca. Okazuje się, że w przypadku BlackBerry 7 sposób zarządzania dostępną pamięcią i instalacja aplikacji jest nieco bardziej skomplikowana i nie musimy jednak od razu spisywać nowych urządzeń na straty, jeśli chodzi o ich „multimedialność”.

Niezwykle szczegółowy opis mechanizmu instalacji aplikacji zawdzięczamy Simonowi z IntoMobile, który zdecydował się zapytać o to RIM. Oto, jaką otrzymał odpowiedź:

189MB wolnej pamięci odpowiada przestrzeni przeznaczonej na instalację aplikacji (…) – w niej instalowane są właśnie pliki COD. W praktyce, jeśli zajrzymy do AppWorld, odkryjemy, że wśród wszystkich dostępnych programów jedynie kilka przekracza 2MB, a większość z nich jest mniejsza niż 1 MB. Na terminalach BlackBerry nie potrzebują po prostu więcej miejsca, czego doskonałym przykładem jest aplikacja Foursquare – dla BlackBerry OS zajmuje ona jedynie 790KB, co jest wynikiem praktycznie 3 razy niższym niż w przypadku innych platform (…).

Maksymalny rozmiar aplikacji dla BlackBerry wynosi w teorii 14-16 MB (z czego 7-8MB to kod, a reszta to pozostałe dane – zdjęcia, pliki audio, etc. Jednym słowem wszystko, co nie jest kodem Java). Dokładna dokumentacja znajduje się w tym miejscu: http://supportforums.blackberry.com/t5/Testing-and-Deployment/The-maximum-size-of-a-BlackBerry-smartphone-application/ta-p/502534

Jedynym, co mogło by tłumaczyć o wiele wyższe zapotrzebowanie na przestrzeń dyskową jest grafika 3D. W tym przypadku limit 7MB jest jednak o wiele za mały (wiele gier zajmuje 50 MB i więcej – tekstury, dźwięki, etc). Istnieją sposoby na „ominięcie” tego limitu, jednak doprowadziło by to dość szybko do wyczerpania 189 dostępnych MB. Aby uzyskać jak najlepsze efekty, wraz z producentami opracowaliśmy sposób podziału aplikacji na osobne pliki COD (np. w 3D Roller Coaster Rush Jurassic 2). W takim przypadku użytkownik pobiera z AppWorld sam „rdzeń” aplikacji. Instaluje się ona w pamięci głównej (189MB) i zajmuje zaledwie kilka MB, pozwalając na jednoczesną instalację wielu aplikacji. Podczas pierwszego uruchomienia gry/aplikacji, pozostałe pliki pobierane są automatycznie z wykorzystaniem połączanie WiFi (aby nie narażać użytkowników na dodatkowe koszta) i zapisywane w o wiele obszerniejszej pamięci multimedialnej.

Wygląda więc na to, że RIM udało się dość ciekawie obejść problem, mogący ograniczyć twórców przy pisaniu aplikacji wykorzystujących np. OpenGL. Pozostaje nam więc już wyłącznie czekać aż programiści zabiorą się za przygotowanie jak największej ilości ciekawych gier!