[FAQ] BIS, BES, BESX – czym się różnią?

Avatar
Piotr Barycki
16.11.2010

Rozpoczęcie przygody z BlackBerry wiąże się nie tylko z wyborem interesującego nas modelu, ale także podjęciem decyzji dotyczącej odpowiadającego nam rozwiązania oferowanego przez Research In Motion. W tym momencie, na rynku dostępne są trzy najpopularniejsze opcje: BlackBerry Internet Service (BIS), BlackBerry® Enterprise Server Express (BESX) i BlackBerry® Enterprise Server (BES). W zależności od tego, czy z naszego terminala chcemy korzystać prywatnie, w małej firmie czy w ogromnej korporacji i tego, ile środków możemy przeznaczyć na ten cel, ostateczny wybór może w znaczący sposób wpłynąć na nasza satysfakcję z użytkowania BlackBerry.

Zobaczmy więc w skrócie, jakie możliwości otwiera przed nami każda z dostępnych opcji:

BlackBerry Internet Service (BIS) BlackBerry® Enterprise
Server Express (BESX)
BlackBerry® Enterprise Server (BES)
Czym jest? Rozwiązanie oferowane przez operatora dla klientów indywidualnych, umożliwiająca (w zależności od wybranej opcji), m.in.: odbieranie wiadomości i korzystanie z internetu Rozwiązanie przygotowane z myślą o małych przedsiębiorstwach, chcących zapewnić swoim pracownikom stały dostęp do firmowych zasobów (poczta, kontakty, kalendarz). Rozwiązanie przygotowanie specjalnie dla dużych korporacji i organizacji rządowych, zapewniające najwyższy poziom bezpieczeństwa i funkcjonalności

Wybrane

zalety

  • Prosta konfiguracja poczty email
  • Przeglądarka BlackBerry
  • Możliwość pobierania aplikacji z AppWorld
  • Działa z dowolnym planem internetowym BlackBerry
  • Darmowe oprogramowanie i licencje CAL
  • Instalacja na istniejącym serwerze pocztowym (Exchange)


  • Najwyższy poziom zarządzania, kontroli i najbardziej zaawansowana funkcjonalność
  • Możliwość instalacji dodatkowych produktów, takich jak BlackBerry® Mobile Voice System*****.

Obsługiwane platformy email

  • POP3,
  • IMAP,
    ISP,
    Outlook Web Access
  • Microsoft® Exchange,
  • Windows® Small Business Server
  • IBM®
    Lotus® Domino®
  • Microsoft Exchange,
  • IBM® Lotus® Domino®,
  • Novell® GroupWise®
Ilość uż.
  • 1
  • 75 przy instalacji BESX na serwerze mailowym (Exchange).
  • Do 2000 na serwerze niezależnym


  • Przystosowana do obsługi wielkich korporacji (powyżej 2000)
Cena Zależna od operatora Dowolny plan taryfowy BlackBerry (BIS, BES) 18 000zł  za 20 użytkowników + plan taryfowy BES
Dodatkowe opłaty Licencje CAL
Bezprz. synch. emaili TAK TAK TAK
Bezprz. synch. kontaktów i kalendarza TAK****** TAK TAK
Zaaw. funkcje kalendarza NIE TAK TAK
Komunikatory Internetowe* Internetowe* Internetowe + Korporacyjne**
Sieci społ. Internetowe*** Internetowe*** Internetowe*** + korporacyjne****
Integracja PBX NIE NIE TAK (Z BlackBerry Mobile Voice System*****)
Zdalny dostęp do plików NIE TAK TAK
Dostęp do intranetu NIE TAK TAK
Podgląd i wysyłanie załączników TAK TAK TAK
Aplikacje BlackBerry AppWorld i inne aplikacje internetowe BlackBerry AppWorld, inne aplikacje internetowe, aplikacje biznesowe klient – serwer BlackBerry AppWorld, inne aplikacje internetowe, aplikacje biznesowe klient – serwer
Zabezpieczenia Zależne od naszego dostawcy email 35 ustawień bezpieczeństwa IT + szyfrowanie danych AES 256 Bit 450 ustawień bezpieczeństwa IT + szyfrowanie danych AES 256 Bit
Konfiguracja Kreator Konfiguracji Urządzenia Instalacja na istniejącym serwerze pocztowym lub serwerze dedykowanym Konfiguracja za pomocą ustawień IT na dedykowanym serwerze
Zarządzanie BlackBerry Desktop Software Zdalne zarządzanie przez konsolę internetową Zdalne zarządzanie przez konsolę internetową
Dodatkowe możliwości IT NIE NIE Wysoka dostępność dodatkowych rozwiązań

Informacje dodatkowe do tabeli: Tabela ma jedynie charakter podglądowy i jej zadaniem jest prezentacja porównawcza wybranych możliwości  i zalet każdego z rozwiązań ‚out-of-box’. Nie wykluczamy istnienia możliwości np. bezprzewodowej synchronizacji danych PIM w usłudze BIS za pomocą aplikacji producentów trzecich.

*) Komunikatory internetowe, takie jak np. BlackBerry® Messenger, AIM®, Yahoo!® Messenger, Windows Live™ Messenger, Google Talk™
czy ICQ® [więcej]
**) Komunikatory korporacyjne, takie jak np. Microsoft Office Communicator
***) Obsługa sieci społecznościowych, takich jak np. Twitter czy Facebook
****) Korporacyjne sieci społecznościowe, takie jak np. IBM® Lotus® Connections
*****) Mobile Voice System – rozwiązanie dające możliwość wykonywania połączeń głosowych za pośrednictwem Wi-Fi®  w pracy, domu i w każdym innym miejscu, w którym mamy dostęp do bezprzewodowego Internetu. System współpracuje z Cisco® Unified Coommunications Manager i umożliwia wykonywanie oraz odbieranie korporacyjnych połączeń telefonicznych z wykorzystaniem stacjonarnego numeru telefonu za pośrednictwem smartfonów BlackBerry®. [więcej]
******) W ramach usługi BIS u wybranych operatorów możliwa jest bezprzewodowa synchronizacja kontaktów z serwisami Google, Yahoo, Windows Live i Sync ML, a także kalendarza z serwisem Google


[via]