Specjalnie dla BBNews.pl: Paul Lucier opowiada o teraźniejszości i przyszłości BlackBerry w Polsce!

Avatar
Piotr Barycki
17.02.2011

Podczas kończących się już powoli targów Mobile World Congress mieliśmy przyjemność nie tylko zapoznać się z najnowszym produktem BlackBerry – PlayBookiem, ale również dostąpiliśmy niewątpliwego zaszczytu poznania i przeprowadzenia wywiadu z jedną z osób odpowiedzialnych za jego powstanie. Nasz rozmówca był dla nas dodatkowo interesujący również (a może przede wszystkim) z innego powodu – odpowiada on bowiem za region, w którym znajduje się Polska.

Przed Wami Paul Lucier – dyrektor Research In Motion, wypytany przez naszego redaktora o niemal wszystko co mogłoby nas interesować – od terminu premiery PlayBook’a w naszym kraju, przez BlackBerry w pre-paidzie, aż po drażliwy temat punktów serwisowych BlackBerry w Polsce. Miłego czytania!

Piotr Barycki: Witam serdecznie, mam przyjemność przedstawić naszym czytelnikom naszego dzisiejszego gościa – Paula Luciera, dyrektora Research In Motion na obszar Europy Północnej i Rosji (w ten obszar wlicza się także Polska).

Paul Lucier: Witam.

PB: Na początek pytanie, które może być najważniejsze dla naszych czytelników: nadzoruje Pan rozwój BlackBerry na ogromnym obszarze Europy i w Rosji. Gdzie w tej hierarchii znajduje się Polska?

PL:  Jest to dla nas szczególnie istotny region – region, w którym spodziewamy się zaobserwować w najbliższym czasie ogromny wzrost i będziemy na niego zwracać szczególną uwagę. Jesteśmy naprawdę podekscytowani. Tradycyjnie, możemy pochwalić się doskonałymi wynikami w sektorze korporacyjnym i jesteśmy przekonani, że nadszedł czas na ‘wyjście’ do klientów indywidualnych, którzy stanowią niesamowicie szybko rozwijający się rynek. Obecnie ponad 80% naszych nowych użytkowników to właśnie klienci prywatni, którzy stanowią już niemal połowę wszystkich naszych abonentów. Zamierzamy nadal pracować nad osiągnięciem jeszcze lepszych wyników w tym sektorze – zaoferować więcej urządzeń, więcej planów taryfowych, aby każdy z potencjalnych klientów mógł znaleźć coś dla siebie. Doskonałym przykładem jest tutaj model 8520, który dzięki umiarkowanej cenie i wysokim możliwościom podbija nie tylko polski, ale też praktycznie wszystkie inne rynki.

PB: Czy jest w takim razie coś, co można uznać za szczególny sukces RIM w Polsce?

PL: Z pewnością mamy ogromne sukcesy we wspomnianym już sektorze korporacyjnym, jednak nie zamierzamy poprzestać wyłącznie na tym. O dłuższego czasu w Polsce dostępna jest również płatna część BlackBerry AppWorld, a ostatnio pojawiły się trzy wyjątkowe aplikacje: Allegro, Onet i Biznes. Jesteśmy niezwykle zadowoleni i dumni z tego, że programiści zaczynają tworzyć programy dedykowane konkretnie temu rynkowi – oczywiście będziemy wspierać wszelkie inicjatywy mogące przyczynić się do jeszcze dynamiczniejszego rozwoju środowiska deweloperów w Polsce.

PB: Czy więc RIM planuje skupienie się nie tylko na rynku biznesowym, ale również na zwykłych klientach indywidualnych?

PL: Oczywiście! Niedawno wprowadziliśmy na rynek najnowszy terminal oferujący jednocześnie fizyczną klawiaturę i ekran dotykowy, zamknięty w obudowie slidera – Torch, który z pewnością trafi w gusta użytkowników nie mających większego związku z biznesem. Jesteśmy równocześnie przekonani, że dzięki zaletom znanym z poprzednich modeli BlackBerry, podbije również serca biznesmenów. Ogromne nadzieje pokładamy także w PlayBook’u, charakteryzującym się naprawdę zniewalającymi możliwościami, mogącymi zachęcić do kupna klientów prywatnych. Wysoka wydajność, rewelacyjny i innowacyjny multitasking, sprawiają, że ciężko szukać dla niego na rynku konkurencji. Z drugiej strony, podobnie jak wszystkie nasze dotychczasowe produkty, doskonale sprawdza się w biznesie. W dużym stopniu wyróżnia go w tej kategorii technologia BlackBerry Bridge, umożliwiająca błyskawiczne wyświetlanie na ekranie tabletu wszystkich informacji znajdujących się na telefonie. Pracownicy będą więc mieli możliwość obsługi kalendarza, maila czy książki adresowej na dużym ekranie, przy jednoczesnym wykorzystaniu do tego celu bezpiecznego połączenia, co znacznie zwiększy ich wydajność i bezpieczeństwo danych. Tak więc zarówno w Polsce, jak i na świecie nie zamierzamy zaniedbywać ani sektora prywatnego, ani biznesowego, z którego przecież się wywodzimy, oferując im unikalne i innowacyjne pod wieloma względami rozwiązania.

PB: Nasi czytelnicy pytają nas niezwykle często, czy jest możliwe pojawienie się usług BlackBerry w taryfach pre-paid? Co na to RIM?

PL: Zdecydowanie mówimy temu pomysłowi „tak”! Jesteśmy niesamowicie podekscytowani wprowadzaniem usług BlackBerry do taryf prepaid. Klienci korzystający z takiego rozwiązania stanowią ogromny odsetek użytkowników w większości krajów, w których oferujemy nasze rozwiązania. Chcielibyśmy, żeby dostęp do nich mieli wszyscy, niezależnie od tego, czy podpisali z operatorem wieloletnią umowę, czy też po prostu chcą skorzystać np. z BlackBerry Messengera. Z tego komunikatora korzysta obecnie ponad 33 miliony osób na całym świecie i w przypadku niektórych rynków jest to wręcz główny motor napędowy sprzedaży BlackBerry. Korzystasz z BBM’a?

PB: Oczywiście!

PL: Czyli podobnie jak większość naszych klientów. BlackBerry Messenger oferuje im niesamowite możliwości, wydajność i niezawodność, obsługę grup, skupiających ludzi o podobnych zainteresowaniach, wymianę multimediów, czy też system informowania o stanie każdej wysłanej wiadomości. Dlatego też chcielibyśmy, aby z BBM’a mógł korzystać absolutnie każdy, kto tylko będzie miał na to ochotę.

PB: Tak więc możemy spodziewać się BlackBerry w taryfach prepaid w najbliższej przyszłości?

PL: Oczywiście! W chwili obecnej pracujemy niezwykle intensywnie z naszymi partnerami, aby takie rozwiązanie stało się rzeczywistością.

PB: Czy zobaczymy w najbliższym czasie więcej reklam BlackBerry w Polsce?

PL: Tak, wraz z naszymi partnerami (nie tylko operatora) dokładamy wszelkich starań, aby na tak szybko rozwijającym się rynku, jakim jest Polska, być jak najbardziej rozpoznawalną marką. Możemy powiedzieć, że jest już pod tym względem całkiem nieźle, jednak wraz ze wzrostem naszej popularności, ilość działań reklamowych oczywiście również będzie wzrastać.

PB: Reklamy, które będziemy mieli okazję w takim razie oglądać, będą skierowane w większej mierze do klientów biznesowych, czy prywatnych?

PL: Ciężko jest to w tej chwili stwierdzić – wiele zależy od tego, do kogo chce trafić nasz partner. Z całą jednak pewnością, w dalszym ciągu będziemy starali się prowadzić intensywną kampanię skierowaną do biznesu. Najnowszy BlackBerry PlayBook posiada funkcje, takie jak BlackBerry Bridge, które zdecydowanie stawiają go na czele stawki biznesowych tabletów. Nie zamierzamy jednak pozostawić klientów prywatnych ‘samych sobie’ – najprawdopodobniej oprzemy nasze reklamy na fenomenie BlackBerry Messenger’a, który może odnieść na polskim rynku ogromny sukces.

PB: Jednym z głównych problemów z BlackBerry w Polsce jest brak oficjalnych punktów sewisowych. Czy planowane jest jakieś wyjście z tej sytuacji?

PL: Oczywiście. W każdym miejscu na świecie, gdzie dostarczamy nasze terminale i usługi, staramy się o zapewnienie jak najlepszej po-sprzedażowej obsługi klienta. Zajmuje to oczywiście trochę czasu, jednak na tak rozbudowanych rynkach, zwłaszcza w tak ważnym momencie rozwoju, taki rodzaj wsparcia technicznego jest niezbędny.

PB: Czy RIM ma zamiar założyć w Polsce siedzibę z prawdziwego zdarzenia i ewentualnie zatrudnić nowych pracowników?

PL: Na to pytanie niestety nie mogę udzielić odpowiedzi, jednak mogę zapewnić, że staramy się stworzyć jak najlepszy zespół, który umożliwi także stworzenie dobrze funkcjonującego ekosystemu. Szczególnie istotne są dla nas relacje z deweloperami i zamierzamy wyjątkowo dbać o nich – potrzebujemy lokalnych aplikacji, dużo lokalnych aplikacji. Między innymi z tego powodu uruchomiliśmy program Akademia BlackBerry, który pomoże w zdobyciu odpowiedniej wiedzy studentom.

PB: W takim razie najprawdopodobniej możemy spodziewać się w najbliższym czasie kolejnych przedsięwzięć podobnych do Akademii BlackBerry?

PL: Zdecydowanie tak. Z przyjemnością umożliwiamy młodym programistom dostęp do naszej wiedzy i narzędzi. Nie możemy zapomnieć, że AppWorld cały czas się rozwija, przekraczając kolejne granice – każdego dnia, w naszym katalogu liczącym ponad 20 000 aplikacji, rejestrujemy 2 000 000 pobrań. Naszym zadaniem jest pokazanie wszystkim jak można stworzyć jedną z tych aplikacji. Z niecierpliwością czekamy na kolejne premiery polskich programów i z każdej z nich jesteśmy niesamowicie zadowoleni.

PB: Czy można poprosić o jakieś dane, dotyczące ilości użytkowników BlackBerry w Polsce, albo przynajmniej dowiedzieć się, jak wyraźny jest wzrost?

PL: Niestety nie możemy udostępnić dokładnych danych, jednak jesteśmy w stanie zapewnić, że w ostatnim czasie notujemy naprawdę wyraźny i widoczny wzrost ilości użytkowników.

PB: Na ile prawdopodobne jest otwarcie w Polsce oficjalnych sklepów BlackBerry, z akcesoriami, telefonami, itp?

PL: Niestety nie mogę tego skomentować, ale dbamy o to, aby użytkownicy w Polsce mogli kupić BlackBerry tam, gdzie sobie tego życzą, a następnie otrzymali odpowiednią, profesjonalną pomoc  dotyczącą zakupionego produktu. Trzeba jednak pamiętać, że na wszystko potrzebny jest czas.

PB: Jeśli więc mamy w perspektywie możliwość komfortowego zakupu i ewentualnego serwisowania, pora przejść do najważniejszego – kiedy będziemy mogli kupić PlayBook’a?

PL: Premiera PlayBook’a planowana jest w Ameryce Północnej jeszcze w tym kwartale, natomiast Europa będzie musiała poczekać na niego nieco dłużej, bo do drugiego kwartału tego roku. Na szczęście nie widzimy powodu, dla którego PlayBook w Polsce miałby się pojawić później niż w pozostałych krajach tego kontynentu – prawdopodobnie już w okolicach czerwca każdy zainteresowany będzie mógł się cieszyć nowym tabletem.

PB: Fantastyczna wiadomość! Czy pierwszą wersją, która trafi do naszych sklepów będzie wersja wyposażona wyłącznie w WiFi, czy też możemy już planować zakup modelu 3G/4G w momencie jego premiery w Europie?

PL: Początkowo na rynek trafi wersja WiFi-only, jednak w późniejszym okresie udostępnione zostaną również inne odmiany naszego tabletu.

PB: Co w takim razie z nowymi telefonami? Kiedy możemy się ich spodziewać?

PL: Zawsze staramy się dostarczyć Polsce jak najszybciej wszystkie rynkowe nowości, zapewniając szeroki wybór modeli, zarówno dla klientów biznesowych, jak i prywatnych. Doskonałym przykładem jest wprowadzony niedawno BlackBerry Torch, z którego jesteśmy wyjątkowo dumni. Mamy również nadzieję, że przyszłość okaże się pod tym względem jeszcze lepsza dla polskiego rynku.

PB: Ostatnia pytanie nie będą już związane bezpośrednio z BlackBerry – kiedy ostatnio i jak często bywa pan w Polsce?

PL: Ostatnio byłem w Polsce mniej więcej miesiąc temu i przyjeżdżam tu naprawdę regularnie – mam tutaj w końcu jedynie nieco ponad godzinę lotu. Pomimo tego, że jestem Kanadyjczykiem, przeprowadziłem się teraz do Sztokholmu i jestem naprawdę szczęśliwy, że mogę przebywać cały czas w regionie, którym się zajmuję.

PB: Najlepsze wspomnienia z Polski?

PL: Kocham polskie jedzenie, co zresztą doskonale widać (śmiech). Może nawet trochę za bardzo. Niestety poza tym nie zdążyłem zobaczyć zbyt wiele – przeważnie moje podróże do Polski mają charakter służbowy, ale zdecydowanie chciałbym kiedyś przyjechać do Polski prywatnie i zobaczyć przynajmniej nieco więcej.

PB: W takim razie zapraszamy serdecznie i równie serdecznie dziękujemy za wywiad.

PL:  Dziękuję również.