Wyciąg z konferencji prasowej nowego prezesa Research In Motion

Avatar
Jakub Hajost
23.01.2012

Nowy Prezes i Dyrektor Generalny Research In Motion odpowiadał na pytania dziennikarzy w trakcie koferencji prasowej dziś o 14:00 czasu polskiego. Oto główne elementy, o których była mowa.

Thorsten Heins podkreślił na wstępie i powtórzył później, że zamierza rozwijać RIM na solidnych fundamentach, do których zaliczył:

  • Zintegrowane rozwiązania, czyli dostarczanie zarówno usług, jak i sprzętu
  • Uzyskaną dzięki temu unikalną pozycję na rynku
  • Ponad 75 milionów aktywnych i lojalnych użytkowników
  • Oraz półtora miliarda dolarów żywej gotówki

Nowy CEO zaznaczył również, że każda firma o globalnym zasięgu i podobnej wielkości może się potknąć po drodze, ale ważne jest, aby z takich potknięć wyciągać właściwe wnioski. Dodał, że jest bardziej niż kiedykolwiek przekonany, że zakup QNX był doskonałą decyzją Mike’a Lazaridisa, a stał się krokiem w dobrym kierunku na najbliższą dekadę. Thorsten Heins jasno zakomunikował na czym chce skupić wysiłki firmy w najbliższym czasie:

  • Krótko i długoterminowy wzrost
  • Planowanie Strategiczne
  • Podejście do produktów na podstawie bazy klientów
  • Doskonałe wykończenie produktów
  • Komunikaca rynkowa w celu zmiany wizerunku (nie chce,by RIM był postrzegany, jako producent urządzeń wyłącznie dla korporacji)

Dla realizacji części zadań RIM aktualnie rekrutuje nowego Dyrektora Działu Marketingu (Chief Marketing Officer).

Zmianie ma ulec również proces powstawania nowych urządzeń. Według Thorstena Heinsa, do tej pory tworząc produkt, ulepszano go jednocześnie, zmieniano w trakcie produkcji. Teraz ma to wyglądać tak, że zatwierdzony produkt będzie produkowany zgodnie z planem, a niejako równolegle będzie prowadzony rozwój innowacji – bez ingerencji w aktualną produkcję.

Lider RIM przedstawił też zarys strategii „BlackBerry dla każdego”. Wyjaśnił, że Research In Motion robi smartfony, a nie zwykłe komórki, ale chce być głównym graczem w segmencie entry level tychże smartfonów. Wiąże się to z produkcją intuicyjnych, niedrogich urządzeń zapewniających jednak funkcje z wyższej półki. Nowy Prezes uważa, że po przyzwyczajeniu się do używania smartfonów, klienci sięgną po terminale z BB 10 i przesiądą się na coś, co nazwał „mobile coputing platform”.

Thorsten nie uniknął pytania o udzielenie licencji na oprogramowanie innym producentom urządzeń.
– Pracowałem w biznesach opartych jedynie na produkcji urządzeń – odpowiedział – i szczerze mówiąc, to jest zabójcze pod względem stosunku ceny do kosztów.
Dodał, że RIM jest silny, bo:

  • Ma zintegrowane rozwiązania
  • Działa wertykalnie
  • Ma sieć, usługi, serwery, z których korzysta 250 000 przedsiębiorstw na świecie
  • Ma też fantastyczne urządzenia i ekosystem

Na tych fundamentach, nowy CEO chce budować dalszy rozwój firmy. Wspomniał, że jeśli na stole pojawi się propozycja rozmów o licencjonowaniu BB 10, to jej wysłucha, ale jego głównym celem jest umocnienie RIM dzięki zintegrowanym rozwiązaniom, ponieważ nie ma wielu takich firm na rynku.

Na pytanie o szanse systemu QNX na bycie konkurencyjnym systemem operacyjnym w dzisiejszych realiach, Thorsten Heins odpowiedział stanowczo, że QNX to nie jest nowotworzony OS, ale OS który działa w sieciach energetycznych, w 32 komputerach wieloprocesorowych i innych. Jak pokazały samochody QNX car 1 i QNX car 2, system QNX zapewni integrację z samochodami, oraz urządzeniami z innych branż. Umożliwi to sprzedaż wertykalną systemu (wertykalnie, czyli w ramach jednej branży) branży motoryzacyjnej, energetycznej, medialnej, bankowej i innym. Zdaniem Thorstena PlayBook to nie tylko tablet, ale pierwsza platforma mobilnej informatyki, która dzięki QNX zapewnia prawdziwy multitasking oraz bezpieczeństwo na najwyższym poziomie.

Thorsten Heins widzi zatem przyszłość BlackBerry i Research In Motion w różowych barwach, a także jest w pełni świadom przewag, jakie RIM może mieć nad konkurencją, oraz nisz, w których zadomowić się mogą kanadyjskie urządzenia. Wygląda na to, że strategia nowego prezesa opiera się na podstawach, które zapewniają korporacji solidny przypływ kapitału. Czas pokaże, jak ostatnie zmiany wpłyną na dalszy rozwój RIM, oraz czy Thorsten Heins dostrzega też miejsca, w których RIM depcze konkurencji po piętach, nie mogąc jej przegonić.

Konferencji prasowej można wysłuchać tutaj (po wejściu trzeba kliknąć „join webcast”).