Logowanie do panelu BIS i BlackBerry ID – czym się różnią?

Avatar
Piotr Barycki
23.01.2013

Osoby zaczynające obecnie swoją przygodę z BlackBerry[1. Tak, są takie!] mogą już na samym początku zetknąć się z drobnym problemem „podwójnego logowania”, występującym zwłaszcza w przypadku, kiedy zdecydują się na konfigurację poczty elektronicznej na smartfonie za pośrednictwem strony internetowej operatora, a ich telefon nie wymusza przy pierwszym uruchomieniu logowania się do BlackBerry ID lub założenia takiego konta. Na czym polega ten problem i jak go rozwiązać?

Potencjalne zamieszanie wynika z jednego prostego faktu – konfiguracja poczty przez stronę internetową istnieje praktycznie od zawsze i jest rozwiązaniem preferowanym (ze względu na wygodę obsługi na większym ekranie) przez niektórych posiadaczy BlackBerry. Zanim jednak mogliśmy zalogować się w naszym panelu BIS, musieliśmy założyć konto, które później mogliśmy wykorzystywać do konfiguracji maila również na naszym telefonie. W tamtych czasach nikt jednak nie myślał jeszcze o jednym wspólnym systemie logowania do wielu usług, a BlackBerry ID pewnie nie było nawet w planach.

Później sytuacja ulegała coraz szybciej zmianie i konieczność zakładania konta przez WWW została zniesiona – zastąpiło ją łatwiejsze i praktycznie pozbawione rejestracji logowanie bezpośrednio z poziomu telefonu, ostatecznie powiązane z BlackBerry ID, które z czasem zaczęło stanowić uniwersalny klucz do coraz większej liczby usług BlackBerry. Od poczty, przez BlackBerry AppWorld/World, BlackBerry News, BlackBerry Protect, czy nawet (w niektórych sytuacjach) samego telefonu. Niestety z jakiegoś powodu nikt nie zdecydował się na integracje BBID z danymi do naszego konta BIS, w związku z czym nadal w tym przypadku pozostają nam dwa komplety loginów i haseł.

Dlaczego może być to realnym problemem? Głównie z powodu tego, że osoba konfigurująca konto przez stronę internetową może być przekonana, że posiada już „konto BlackBerry” i za jego pomocą może próbować logować się do wszystkich pozostałych usług, które oczywiście nie przyjmą takiej kombinacji hasła i nazwy użytkownika. Potrzebne jest nam więc prawdziwe „konto BlackBerry”, czyli BlackBerry ID, zapewniające (lub też w ogóle umożliwiające) dostęp do następujących usług:

  • Sklep internetowy BlackBerry App World™
  • Koniguracja poczty BlackBerry® Internet Service
  • BlackBerry® Messenger (w wersji 7.x)
  • BlackBerry® News
  • BlackBerry® Podcasts
  • BlackBerry® Protect

Niestety dane z BlackBerry ID nie zadziałają również przy próbie logowania się do panelu BIS, w związku z czym, jeśli chcemy mieć możliwość konfiguracji poczty za pośrednictwem tej metody, musimy albo odpowiednio wcześniej (przed pierwszym uruchomieniem konfiguracji poczty z poziomu telefonu) dokonać konfiguracji właśnie przez komputerową przeglądarkę. Innym sposobem, o ile będziemy mieć dostęp do tej opcji – jest wybranie w menu głównym aplikacji „Konfiguracja poczty” opcji „Utwórz dane logowania”, które pozwolą na dodanie również danych niezbędnych do logowania do tego panelu. Niestety opcja ta nie jest widoczna u wszystkich użytkowników, którzy w rezultacie… nie mają żadnego wyboru w tej kwestii.

Jeśli więc w czasie naszej pierwszej przygody z BlackBerry postanowimy skorzystać z jednej z powyższych aplikacji, musimy pamiętać o tym, że jedyną prawidłową kombinacją umożliwiającą zalogowanie się do nich są dane z BlackBerry ID, a nie z panelu BIS. Najlepiej jest więc wcześniej założyć właściwe konto nawet tylko „na wszelki wypadek”, aby potem móc bez problemów przystąpić do pełnej konfiguracji urządzenia.

Nasza rada? Skonfigurować tylko BlackBerry ID i korzystać z tego sposobu logowania wszędzie, gdzie to tylko możliwe. Przyda się to szczególnie w kontekście nadchodzącej premiery BlackBerry 10 i ewentualnych planów zmiany urządzenia na jedno z pracujących pod kontrolą tego systemu operacyjnego.

Więcej informacji oraz instrukcję konfiguracji konta BlackBerry ID można odnaleźć w tym miejscu.