Przyjrzyjmy się bliżej: BlackBerry Remember

Avatar
Piotr Barycki
18.03.2013

Systemowa aplikacja do obsługi notatek i zadań w poprzednich wersjach BlackBerry OS całkiem dobrze wywiązywała się ze swoich obowiązków, pod jednym jednak warunkiem – musieliśmy mieć w stosunku do niej niezbyt wygórowane wymagania. Sytuację tę postanowiono jednak zmienić w BlackBerry 10, wraz z wprowadzeniem BlackBerry Remember.

Czym jest BlackBerry Remember?

W największym uproszczeniu jest to następca aplikacji „Notatki” i „Zadania” z BlackBerry OS i z powodzeniem może pełnić praktycznie identyczne funkcje. W rzeczywistości jest teraz jednak miejscem, w którym możemy przechowywać w uporządkowany sposób wszystkie potrzebne nam informacje, niezależnie od ich typu, przynależności do konkretnych projektów, ważności czy terminu realizacji. Praktycznie każda aplikacja (nie tylko systemowe) jest w stanie przesłać określoną treść do aplikacji Remember, a jeśli i to nam nie wystarczy, możemy zsynchronizować wybrane dane z jednym z internetowych serwisów.

Wygląd aplikacji

ekran

Pod względem wyglądu aplikacja nie zaskakuje nas szczególnie ani skomplikowaniem, ani wręcz przeciwnie – przesadną prostotą. Jest… bardzo standardowa i wyjątkowo prosta w obsłudze. Ekran główny złożony jest z maksymalnie 9 (na pierwszym ekranie) folderów, w których gromadzone będą zadania, przypisane do konkretnego projektu lub konta, z którym synchronizowane będą dane. Na powyższym zdjęciu widoczne są więc katalogi ogólne, katalogi zadań i notatek z konta Outlook.com (wspierana jest większość kont pocztowych, które posiadają dodatkowo opcje notatek/zadań), foldery synchronizowane z Evernote oraz dwa utworzone osobno foldery zapisywane wyłącznie lokalnie.

lista

Po wejściu do każdego z folderów wyświetlana jest chronologicznie posortowana lista przypisanych do danego projektu zadań, z uwzględnieniem typu załączników dla każdego z zadań (niewielka ikona po prawej stronie) oraz statusu (wykonane/niewykonane). Niestety w tym miejscu ujawnia się już pierwsza słabość BlackBerry Remember – wpisy możemy wprawdzie przeszukiwać według tagów, ale nie mamy już takiej opcji dla dowolnie wprowadzonej frazy (co może być utrudnieniem przy projektach z większą liczbą zadań). Zabrakło także jakichkolwiek dodatkowych form filtrowania wpisów.

Nie są to wprawdzie poważne błędy i prawdopodobnie zostaną poprawione w kolejnych aktualizacjach, ale mimo wszystko, przy liście złożonej z kilkunastu czy kilkudziesięciu pozycji robi się już trochę nieprzyjemnie. Problem ten staje się najbardziej widoczny w chwili, kiedy z ekranu głównego (boczne menu) wybierzemy sposób wyświetlania „Wpisy” zamiast „Foldery”. Otrzymamy wtedy wszystkie wpisy wymieszane ze sobą, bez możliwości sortowania innego, niż po tagach.

Na pochwałę zasługuje natomiast wyświetlanie wpisów wraz z szybkim podglądem załączników graficznych (widoczne na powyższym zrzucie ekranu), które często ułatwia nam poruszanie się pomiędzy zadaniami.

Tworzenie folderów i zarządzanie

dodawanie

Bezpośrednio z ekranu głównego aplikacji możemy utworzyć nie tylko nowy wpis, ale także folder, dla którego możemy ustalić:

  • Nazwę
  • Źródło synchronizacji
  • Kolor „okładki”

Po tej niezbyt skomplikowanej konfiguracji możemy bez problemu dodawać do naszego świeżego folderu nowe wpisy oraz wpisy utworzone wcześniej, z tym zastrzeżeniem, że nie mamy możliwości przeniesienia wpisu z folderu lokalnego do folderu synchronizowanego z kontem internetowym. Nie ma też możliwości zmiany źródła synchronizacji (nawet jeśli ustawimy początkowo na „brak”), ani też nawet… położenia folderu na ekranie głównym. Nieco brakuje także możliwości tworzenia folderów w folderach – być może opcji tej brakuje ze względu na wczesną wersję aplikacji, a być może po to, aby uniknąć zbędnej komplikacji.

Tworzenie wpisów

dodawnie

Tutaj właśnie BlackBerry Remember błyszczy i sprawia, że nawet pomimo swoich dość irytujących ograniczeń (w początkowych wersjach) szybko stanie się naszą ulubioną aplikacją. Wpisy, z „początkową zawartością” możemy utworzyć bowiem praktycznie z każdego miejsca systemu, z dowolnym typem danych, zarówno z aplikacji systemowych, jak i zewnętrznych producentów.

dodanie

Opcji jest przy tym praktycznie nieskończona liczba. Przeglądamy stronę internetową? Możemy zapisać jej adres (lub adres konkretnej podstrony) albo też zaznaczyć odpowiedni fragment tekstu czy nawet zdjęcie i zapisać je w naszym notatniku. Ważny email, dotyczący realizowanego przez nas projektu? Wystarczy oznaczyć go flagą, aby natychmiast pojawił się w naszym notatniku. To samo tyczy się treści z BlackBerry World, przeglądarki zdjęć, edytorów dokumentów, Twittera, Facebooka, menedżera plików, kalendarza i właściwie dowolnej innej aplikacji, która posiada opcję „Share”.

Nie trzeba już za każdym razem zastanawiać się „czy z tej aplikacji mogę bezpośrednio przesłać dane do innej” czy też trzeba ręcznie męczyć się z kopiowaniem. Odpowiedź brzmi zawsze: tak. Niezależnie co robimy, możemy nasz pomysł, ciekawe zdjęcie, istotny dla pracy odnośnik, zdjęcie czy email zapisać tak, aby zawsze mieć go pod ręką i nie zapomnieć go wtedy, kiedy będzie nam najbardziej potrzebny.

test1

W ten prosty sposób możemy od razu albo w późniejszym czasie uzupełnić nasz wpis o:

  • Zdjęcia (z pamięci urządzenia lub bezpośrednio z aparatu)
  • Notatki głosowe
  • Załączniki w dowolnym formacie
  • Folder, w którym ma zostać zapisany oraz serwis, z którym ma się synchronizować
  • Termin realizacji

test2

Oraz uzupełnić go o tytuł, opcjonalne dodatkowe notatki oraz termin realizacji i tagi, które pozwolą go łatwiej odnaleźć w przyszłości. Jedyne co może dość mocno drażnić to fakt, że dla konkretnych pozycji termin wykonania może być ustalony jedynie z dokładnością co do dnia, a nie godziny, co mogłoby być szczególnie przydatne w przypadku prostych zadań, wymagających jednak przypomnienia z dokładnością co do minuty. Przy obecnej konfiguracji telefon wprawdzie przypomni nam o nadchodzącym zadaniu, ale… o pierwszej godzinie w danym dniu, ustawionej jago godzina pracy.

Oczywiście do wszystkich danych dołączonych do danego zadania mamy dostęp w każdym momencie pracy – są one w wygodny sposób (wraz z miniaturami) wylistowane pod szczegółami wpisu.

Nie zmienia to jednak faktu, że trudno jest odnaleźć drugie tak ciekawe i wygodne rozwiązanie dostępne natychmiast po wyjęciu urządzenia z pudełka i pierwszym uruchomieniu, z pełną integracją z systemem i wszystkimi aplikacjami oraz najpopularniejszymi serwisami internetowymi. Wystarczy jedynie kilka szlifów, kilka dodatkowych opcji (zwłaszcza jeśli chcemy naprawdę wykorzystać w pełni potencjał BlackBerry Remember do zarządzania większymi projektami) i prawdopodobnie mało kto będzie decydował się na korzystanie z rozwiązań alternatywnych.