[Ciekawoska] Raport „Digital in 2016” – Polska coraz bardziej wykorzystuje urządzenia mobilne do surfowania w internecie

Adrian Wilczek
Adrian Wilczek
08.05.2016

Coroczny raport Digital przedstawia Polskę jako jeden z szybko przekształcających się krajów, których ludzie coraz częściej do przeglądania stron internetowych wykorzystują urządzenia mobilne.

Rozwijająca się technologia i życie w ciągłym ruchu powoduje, że w wolnym czasie przeglądanie treści w internecie odbywa się poprzez urządzenia inne niż stacjonarne komputery i laptopy, a Polska plasuje się na 6 miejscu wraz z wynikiem 51%, które dotyczą odwiedzenia stron internetowych za pomocą smartfonów oraz tabletów i ta liczba ciągle się zwiększa. W kwietniu tego roku 78 procent to wynik surfowania w Internecie za pomocą większych urządzeń w tym PC i laptopy. Wynik ten jest o 8 procent mniejszy w porównaniu do ubiegłego roku.

Czym jest to spowodowane?

Udział smartfonów jest coraz większy jak również ich możliwości. Jeszcze kilka lat temu z telefonu mogliśmy dzwonić, pisać smsy, a czasem wiadomości e-mail. Gier i innych społecznościowych aplikacji praktycznie nie było także ludzie nie przywiązywali większej miary do telefonów i szerszym narzędziem do komunikacji, surfowania czy także pracy były stacjonarne komputery, laptopy i urządzenia tego typu. Teraz „małe” mobilne sprzęty spychają desktopy w cień, zarówno w kwestii używania czy wielozadaniowości.

Mobilność górą…

Polacy każdego dnia średnio spędzają 4 godziny i 25 minut łącząc się za pomocą komputerów czy innych dużych urządzeń i myślę, że to za bardzo się nie zmieni zważywszy na czas spędzony w pracy, gdzie większość ma styczność z takimi urządzeniami, natomiast wykorzystanie smartfonów czy tabletów to średnio około godziny i trzydziestu minut na samych smartfonach.

Sami dostawcy treści internetowych, w tym najwięksi giganci jak Google i Facebook personalizują swe strony i aplikacje tak, by były one szybkie w uzyciu. AMP (Accelerated Mobile Pages) wprowadzone przez Google staje się standardem, umożliwiającym tworzenie stron w taki sposób, by wyświetlały się w jak najszybszym czasie, co sprawia, że łatwo zobaczymy wyszukaną przez nas treść przy wykorzystaniu pakietu internetowego od operatora. Z kolei Facebook dodając funkcję Instant articles dał możliwość wrzucania artykułów bezpośrednio na swój fanpage, gdzie użytkownicy mogą szybko dowiedzieć się, że ich ulubione redakcje, portale i content marketerzy opublikowały nowe, ciekawe wiadomości.

Content Marketing

Duży udział w przeglądaniu stron internetowych ma właśnie ten rodzaj e-marketingu. Wielu z nas wykorzystuje smartfony w wyszukiwaniu różnych rzeczy. Content marketerzy wyszukują dla nas podobne treści, na które poświęciliśmy czas, wyszukując je w internecie, po czym wyświetlają się proponowane linki. Między innymi podobnie wygląda zasada działania reklam, lecz w tym wypadku „pole” proponowanych rzeczy nie odnosi się tylko do zakupu produktów.

Wg badania Adobe (raport „Digital Trends for 2013”, Econsultancy and Adobe) content marketing jest najważniejszym priorytetem w obszarze “digital” dla marketerów w 2013 roku. Pojęcie tej formy marketingu zrodziło się za oceanem. Polega na tworzeniu i dystrybucji specjalnie stworzonych i wartościowych treści do zdefiniowanych grup docelowych w celu wejścia w dialog z potencjalnymi klientami. Co ważne, ta komunikacja jest nawiązana w momencie, gdy konsumencie szukają rozwiązania swojego problemu (ale jeszcze nie podejmują ostatecznej decyzji zakupowej).

W praktyce marketer stara się najpierw zrozumieć swojego konsumenta (pomagają w tym zarówno badania focusowe jak i analizy on-line np. zapytań do wyszukiwarki), aby zrozumieć jakie są kluczowe czynniki i pytania brane pod uwagę przez niego w procesie podejmowania decyzji. Następnie tworzy dedykowane treści, które odpowiadają na te potrzeby i prezentują, jak można stawić im czoła. – contentstream.pl

Wiele tych danych potwierdza wpływy większego wykorzystania urządzeń mobilnych i zapewne te statystyki wzrosną z biegiem czasu, choć surfowanie w internecie nie zostanie całkowicie wyparte przez tablety i smartfony. PC i laptopy ciągle będą niezastąpionymi maszynami do wielozadaniowości, bynajmniej przez następną dekadę, a kto wie jak to się potoczy dalej.

Pełny raport znajdziecie pod tym linkiem.

Foto: tes.com