Ambitne plany BBM: Chatbot w 2017 roku

Artur Patnaik
Artur Patnaik
17.10.2016

Ekipa odpowiedzialna za komunikator BlackBerry ogłosiła na swoim blogu ambitne plany związane z przyszłością ich Messengera. Po udostępnieniu przez Google komunikatora Allo, zintegrowanego z ich całym ekosystemem firmy z Mountain View, łącznie z botem Google Assistant, programiści z BlackBerry musieli zostać mocno zainspirowani, gdyż w notce na stronie BBM przeczytamy:

„Na początku przyszłego roku zostanie uruchomione interfejs programistyczny aplikacji (API) Chatbota dla BBM”

Firma wierzy, że to właśnie inteligentny bot jest przyszłością dla platform komunikacyjnych i rozszerzeniem obecnego sposobu interakcji z aplikacjami mobilnymi. Bot Google Assistant przykładowo jest na tyle uniwersalny, że pozwala na dostęp do wszystkich usług Google, jak Google Now, YouTube, Maps, Photos, itd. Możemy go zapytać o np. pogodę, czy wiadomości i poprosić o regularne odświeżanie danych codziennie o wybranej porze. Taka Siri dla preferujących chatowanie. Osobiście nie byłem przekonany do takich pomysłów, więc decyzja ogłoszona przez BlackBerry mnie zdziwiła, do momentu jak zdałem sobie sprawę gdzie ekipa BBM znalazła swoją niszę – oczywiście w botach dla biznesu.

Komunikatory mają przyszłość 

Potwierdziło się to wraz z ostatnią publikacją portalu Business Insider zgodnie z którą 4 najpopularniejsze komunikatory wyprzedziły pierwszy raz w historii liczbę użytkowników portali społecznościowych!mavssn-1

Business-to-Business czyli temat w którym BlackBerry radzi sobie najlepiej.

API to w uproszczony sposób mówiąc zbiór instrukcji, które programista może wykorzystać by połączyć tworzone przez siebie oprogramowanie z funkcjami innych twórców. Dzięki wykorzystaniu API działał nasz Facebook na BlackBerry 10 stworzony przez programistów BlackBerry, ale wraz z rozwojem platformy społecznościowej kiedy nowe funkcje (jak np. odpowiedzi na komentarze) przestały być dodawane w dokumentacji, BlackBerry musiało zakończyć wsparcie aplikacji społecznościowej.

ct-mu4pxyaamq4u

To właśnie API do Chatbota w BBM ma szansę być wielkim hitem. Dzięki temu każda firma – mniejsza, czy większa będzie mogła w łatwy sposób przekonać do siebie użytkowników platformy BBM nie podejmując żadnych drastycznych kampanii marketingowych – wystarczy inteligentny bot, który zachęci do skorzystania z usług. BBM stanie się więc bazą do tworzenia nowych chatbotów.

Być może będzie to start nowoczesnej platformy eCommerce, która będzie w stanie zastąpić tradycyjny czat z konsultantem. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, żeby za kilka/kilkanaście miesięcy przez BBM zapytać bota z BBSklepu jaki jest status naszego zamówienia i kiedy je otrzymamy 😉

BBM to nieustannie rozwijająca się platforma z dziesiątkami milionów aktywnych użytkowników, ale jej sukces w przyszłości związany jest nie tylko z tak innowacyjnymi pomysłami, ale przede wszystkim znalezieniem nowego, odświeżonego podejścia, które zachęci klientów, nie tylko biznesowych, ale także indywidualnych by korzystać z BBM. Każdy bowiem ma konto na Facebooku, więc ma Messengera, a reszta korzysta z WhatsApp, bo to najlepszy multiplatformowy komunikator. BBM to obecnie cała platforma różnych rozwiązań, ale jeszcze nie jest w stanie zaoferować tego killer-feature, który sprawi, że każdy będzie chciał go zainstalować. Być może staną się nim właśnie chatboty.

A Wy co o tym sądzicie? Czy jest jakieś rozwiązanie brakujące w BBM, którego implementacja sprawiłaby, że z uśmiechem na twarzy pobralibyście jego nową aktualizację?