23 czerwca BlackBerry ogłosi wyniki finansowe za 1Q18.

Mateusz Chodakowski
Mateusz Chodakowski
21.06.2017

Już pojutrze Kanadyjczycy podzielą się ze światem wynikiem jaki udało im się wypracować przez I kwartał 2018 roku fiskalnego. Na jakie rezultaty liczą inwestorzy?

Pierwszy kwartał 2018 roku podatkowego skończył się ostatniego dnia maja 2017. Specjaliści spodziewają się przychodu w kwocie 264,5 miliona dolarów, chociaż szacunki wahają się od 245 do 298 milionów. Nawet jeżeli firmie udało się osiągnąć oczekiwane rezultaty, będzie to oznaczało spadek tej wartości rok do roku o ponad 37%. Ci sami eksperci przewidują, że w następnym kwartale ten czynnik wyniesie 29,5%, a cały 2018 rok podatkowy zamknie się zejściem o 28% w dół w stosunku do 2017. W związku z powyższym, nie zakłada się także żadnej zmiany wartości w przeliczeniu na jedną akcję spółki. Według optymistycznych założeń jednak wzrost mógłby wynieść 4 centy na udział, a zgodnie z negatywną prognozą spadek o dwa.

Przypomnijmy, że przychody w 2017 roku fiskalnym w stosunku do 2016 spadły o 39,4% (z 2,2 miliarda USD do 1,3 miliarda). Jak widać, z każdym kolejnym kwartałem wartość spadku jest mniejsza, co oznacza, że najgorsze firma ma już za sobą. Inwestorzy będą się jednak nadal bacznie przyglądać rozwojowi firmy, która jak wiemy ostatecznie wycofała się z biznesu hardware’owego.

W tej chwili, kapitalizacja (czyli iloczyn ceny jednej akcji i ich ilości w obiegu) BlackBerry wynosi 5,5 miliarda dolarów. Dla porównania, Apple może pochwalić się wartością 746 miliardów, IBM 145 miliardów a Uber około 70.

Wiemy, że BlackBerry skupia się teraz na dostarczaniu oprogramowania i usług w szeroko pojętym sektorze mobilnym. Przychody z tej działalności systematycznie rosną. W 2017 roku wygenerowano wzrost o 25% (z 497 do 622 milionów dolarów), a sam IV kwartał 2017 rósł w porównaniu do poprzedniego roku o 39% , z 131 do 182 milionów.

Nadzieje inwestorów oraz zarządu firmy pokładane są właśnie w tych dziedzinach, które BlackBerry nazywa Enterprise of Things. Pod tym pojęciem kryje się połączenie w ramach przedsiębiorstwa jednym systemem wielu urządzeń, komputerów, czujników czy innych interface’ów w spójną, komunikującą się ze sobą całość. Zgodnie z wizją BlackBerry, z inteligentnej integracji poszczególnych działów (rozwoju, produkcji, dystrybucji i sprzedaży) korzysta cała firma, która może się dzięki temu szybciej rozwijać.

Czy przewidywania inwestorów się sprawdzą? Przekonamy się już w piątek.

 

źródło: Market Realist