W 2003 roku, pod nazwą Quark zadebiutowała zaprojektowana przez RIM seria smartfonów BlackBerry. Na rynku pojawiły się urządzenia o następujących oznaczeniach: 6210, 6220, 6230 oraz 6280. Inżynierowie z Kanady postanowili tym razem przygotować ofertę skierowaną do klientów indywidualnych. Smartfony wyróżniały się kolorystyką zrywając z neutralną, biznesową czernią i jednocześnie stały się przystępniejsze cenowo. Przyjęta strategia firmy po raz kolejny przyniosła bardzo dobre rezultaty, również na rynku europejskim, o czym w dalszej części tekstu.
„Dzięki zintegrowanej obsłudze poczty e-mail opartej na push (natychmiastowe przesyłanie wiadomości e-mail z serwera do programu pocztowego – przyp. red.), dostępnej w terminalu funkcji telefonu, przeglądarce internetowej, zintegrowanemu organizerowi i otwartej platformie opartej na standardach, BlackBerry 6210 zapewnia będącym w ruchu profesjonalistom wyraźną przewagę w dzisiejszym dynamicznie rozwijającym się społeczeństwie” – takie słowa wypowiedział podczas premiery urządzeń wiceprezes ds. marketingu korporacyjnego Research In Motion, Mark Guibert. Zmiany w porównaniu do poprzednich egzemplarzy od razu rzucały się w oczy. Przycięty wyświetlacz o rozdzielczości 160 x 100 pikseli do typowego formatu obrazu, większa ilość pamięci, zintegrowane przeglądanie załączników, USB z obsługą trybu pamięci masowej oraz gniazdo 3,5 mm. Nie zabrakło także klawiatury QWERTY zawierającej 34 przyciski. Energii w urządzeniu wystarczało na 5 godzin rozmów telefonicznych bez obowiązkowych słuchawek (jak w BlackBerry 5810) lub 16 dni czasu czuwania. Sprzęt pracował pod kontrolą systemu BlackBerry w wersji 3.6 i jak wspominałem przed chwilą, wszystkie cztery modele z serii Quark posiadały wbudowany głośnik i mikrofon. Za sprzęt trzeba było zapłacić $450, to aż $50 mniej niż za 5810 z poprzedniego roku. Z premierą Quark zbiegło się w czasie podpisanie przez RIM umowy z amerykańską Narodową Agencją Bezpieczeństwa. Działania te zapewniły Kanadyjczykom dobre perspektywy na przyszłość. Firma Onset Technology Inc. opracowała nowe oprogramowanie, które umożliwiło użytkownikom BlackBerry przejście na określoną stronę internetową lub wyszukiwanie w Google bez uruchamiania przeglądarki, a dzięki współpracy z Adobe Systems i Hewlett-Packard, BlackBerry kolejny raz potwierdziło swój innowacyjny charakter. Posiadacze jeżynek zyskali bowiem możliwość drukowania dokumentów bezpośrednio ze swoich smartfonów. RIM pięło się coraz wyżej. Efektem ciężkiej pracy było podpisanie umów m.in. z: Vodafone D2 w Niemczech, Telefonica Moviles w Hiszpanii, Smart Communications w Filipinach, StarHub w Singapurze i Swisscom Mobile w Szwajcarii. Notabene, dla klientów rządowych i korporacyjnych, RIM zapewnił obsługę S/MIME (Secure Multipurpose Internet Mail Extensions) – dodatkowy poziom ochrony wiadomości e-mail.
Na początku 2003 roku wprowadzono BlackBerry Connect na Symbian’a, podnosząc równocześnie rangę profilu RIM w Europie. Dzięki takiemu zagraniu „Jeżyna” jawiła się w świadomości klientów jako platforma, a nie tylko w charakterze linii urządzeń. Connect trafił ponadto na Windows Mobile i Palm OS. Któż wtedy nie chciałby skorzystać z tak nowatorskich rozwiązań?
Na początku tego tekstu wspomniałem o czterech modelach z rodziny Quark. Jakie zatem były między nimi różnice? Jak można zobaczyć poniżej, chodziło o odmienne częstotliwości sieci GSM.
– BlackBerry 6210 – GSM 900 , 1800
– BlackBerry 6220 – GSM 900 , 1800
– BlackBerry 6230 – GSM 900 , 1800 , 1900
– BlackBerry 6280 – GSM 850 , 1800 , 1900
6210 został wyróżniony kilka lat później. Magazyn „Time” opublikował listę 50 najbardziej wpływowych gadżetów wszech czasów. Model ten znalazł się na niej na 24 pozycji.
Research In Motion (BlackBerry) jest projektantem, producentem i sprzedawcą nowatorskich rozwiązań. Z usług i produktów Kanadyjczyków korzysta kilka tysięcy organizacji na całym świecie. Używają ich dziennikarze, politycy, a nawet prezydenci. Jaki był Wasz pierwszy model BlackBerry i dlaczego wybraliście akurat tą markę?
Źródła: