BBM: Wyprowadzka z Kanady nie była łatwa

Mateusz Chodakowski
Mateusz Chodakowski
30.07.2018

O tym, że serce natywnego komunikatora nie bije już w Kanadzie wiecie od dłuższego czasu. Ale jak dokładnie przebiegał ten proces?

Podczas trwającej konferencji Google Cloud Next, obecny CTO w BBM Mohan Krishnan podzielił się z publicznością szczegółami całego procesu i podał główne powody, dla którego ogromna indonezyjska firma Emtek zdecydowała się zainwestować w komunikator, którego  brakuje w globalnym TOP10 – podczas prezentacji powiedziano, że tranzycja dokonywała się podczas gdy dziesiątki milionów użytkowników korzystało z komunikatora.

Most popular global mobile messenger apps as of July 2018, based on number of monthly active users (in millions) Statista.com

Trwająca około 40 minut prezentacja obfituje w ciekawostki takie jak choćby liczba zaprzęgniętych do pracy deweloperów z kilku różnych firm przedzielonych dwunastoma strefami czasowymi.

Emtek to gigantyczny konglomerat – moloch, który w swoim portfelu posiada stacje telewizyjne, agencje, wydawnictwa czy konkurencyjną dla YouTube platformę wideo. Miesięcznie z tej ostatniej usługi, w rodzimym kraju korzysta kilkadziesiąt milionów użytkowników. Włodarze przedsiębiorstwa zauważyli, że mimo słabnącej pozycji BBM na światowym rynku, w Indonezji wciąż jest on jednym z najpopularniejszych form komunikacji. Chcąc być bliżej swoich użytkowników i dać im to czego najbardziej potrzebują zdecydowano na wykupienie licencji od BlackBerry i przeniesienie części operacyjnej do swojego kraju.

Jak powiedział sam Krishnan – Emtek chce dać odbiorcom poczucie, że BBM jest produktem lokalnym – celem firmy jest sprawienie by BBM był dla Indonezji tym czym WeChat dla Chin. Dlatego uruchomiono m.in. możliwość robienia wewnątrz aplikacji zakupów, przekazywania przez komunikator pieniędzy swoim rozmówcom czy nawet opłacania rachunków. Podczas prezentacji, CTO podkreślił także, że komunikator będzie koncentrował się na funkcjach interesujących dla jego użytkowników i to w pewien sposób oni będą kształtować jego wygląd i możliwości. A najwięcej aktywnych posiadaczy aplikacja ma w Azji, Afryce i na Bliskim Wschodzie.

Aby jednak wdrażać zmiany i dodawać nowe funkcjonalności konieczna była zmiana fundamentu działania programu a więc przenosiny do chmury i dlatego zdecydowano się na migrację do Google Cloud. Oczywiście nie oznacza to, że nasze dane trafiły do wujka Google’a, a BBM istotnie stracił na swoim bezpieczeństwie. GC to usługa podobna do Amazon Web Services czy Microsoft Azure, a co za tym idzie, kalifornijski gigant nie ma wglądu w przechowywane na serwerach dane. W wielu z Was mam wrażenie spadł jednak poziom prestiżu obecnego rozwiązania. W pewien sposób czujemy, że nasze dane były bezpieczniejsze na półkach serwerów w Ontario i mi również trudno oprzeć się wrażeniu, że przechowywane w chmurze Google’a pliki przestały być anonimowe. Cóż, BBM i tak działa teraz na Androidzie, więc wszystko zostaje w rodzinie.

Jeśli interesują Was szczegóły techniczne migracji i zastosowane technologie obejrzyjcie całość prezentacji:


Źródło: YouTube, Statistica

  • wiejas

    Przecież bbm nie działa.

    • Ewa Kania

      U mnie działa- na bb10 i na androidzie.

      • Mong

        U mnie na BB10 i na „jabłkach” dzieci